Forretningsbetingelser for Krydsrevision
1. Aftale og aftaleparter
1.1 Disse forretningsbetingelser gælder for erklærings-, rådgivnings-, og assistance-ydelser, som Krydsrevision leverer til kunden.
1.2 Kundeaftalen mellem kunden og Krydsrevision udgøres af aftalebrev og nærværende forretningsbetingelser. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem aftalebrevet og forretningsbetingelserne har aftalebrevet forrang.
1.3. Kunden er forpligtet til at udlevere en kopi af gyldig legitimation f.eks. i form af pas, kørekort og sygesikringsbevis, hvis Krydsrevision anmoder herom.
2. Krydsrevisions ydelser
2.1 Krydsrevisions samlede ydelser er beskrevet i aftalebrevet og omfatter endvidere ydelser, som det i tilknytning hertil aftales, at Krydsrevision skal levere.
2.2 Ydelserne kan omfatte såvel en enkeltstående som en løbende ydelser.
2.3 Fysiske ydelser, fx rapporter, præsentationer, notater eller lignende, som Krydsrevision skal levere til kunden, er beskrevet i aftalebrevet.
2.4 Yderligere arbejde som Krydsrevision udfører i forbindelse med ændring af de aftalte opgaver, vil være omfattet af aftalen og underlagt dens vilkår, dog med forbehold for justering af honorar og tidsplan.
Særligt for rådgivnings- og assistanceydelser
2.5 Såvel ydelserne som leverancen må alene anvendes af kunden og kun til det mellem kunden og Krydsrevision aftalte eller forud- satte formål.
3. Bemanding og underleverandører
3.1 Hvis det er aftalt hvilke partnere og medarbejdere, der skal levere ydelserne, er dette beskrevet i aftalebrevet. Krydsrevision er berettiget til at udskifte partnere og medarbejdere, hvor dette findes hensigtsmæssigt eller er nødvendiggjort af omstændighederne.
3.2 Krydsrevision kan alene med kundens samtykke antage underleverandører i forbindelse med levering af ydelserne.
3.3 Krydsrevision er ansvarlig for underleverandørernes ydelser, i det omfang disse indgår i ydelser, der leveres i henhold til aftale brevet. Underleverandører handler i relation til ydelserne på vegne af Krydsrevision og efter Krydsrevisions instruks.
3.4 Kunden kan rejse eventuelle krav mod Krydsrevision, men ikke mod Krydsrevisions partnere og medarbejdere eller underleverandører og disses partnere og medarbejdere i relation til ydelserne og kundeaftalen. Krydsrevisions partnere,
medarbejdere og underleverandører og disses partnere og medarbejdere har ret til at gøre denne bestemmelse gældende over for kunden.
4. Kundens assistance og forpligtelser
4.1 Kunden stiller de for ydelserne nødvendige oplysninger, assistance mv. til rådighed for Krydsrevision.
4.2 Såfremt Krydsrevisions (eller underleverandørers) partnere og medarbejdere i forbindelse med opfyldelse af kundeaftalen opholder sig på kundens adresse eller andet sted, anvist af kunden, indestår kunden for, at kontorforhold adgang til og brug af systemer (herunder software og data) mv. ikke er i strid med lovgivning, aftaler og tredjemandsrettigheder.
4.3 Kunden udøver alle ledelsesfunktioner og træffer alle ledelsesbeslutninger, forbundet med ydelserne, herunder beslutninger om indberetninger til offentlige myndigheder.
Særligt for erklæringsydelser
4.4 Kunden skal på Krydsrevisions anmodning give eventuelle datterselskaber i lande uden for EU/EØS instruks om at tillade revisorerne i disse datterselskaber at udlevere dokumentation for den udførte revision til Krydsrevision, medmindre dette strider mod lokal lovgivning mv. Kunden er gjort opmærksom på, at Krydsrevision er forpligtet til på forlangende at udlevere denne dokumentation til relevante danske tilsynsmyndigheder.
Særligt for rådgivnings- og assistanceydelser
4.5 Krydsrevision undersøger og verificerer ikke, om de oplysninger, materialer mv., som kunden og kundens rådgivere og leverandører leverer, er rigtige, nøjagtige og fuldstændige. Krydsrevision lægger sådanne oplysninger til grund for levering af ydelserne.
5. Uafhængighed og interessekonflikter
5.1 Krydsrevision er for en række ydelser underlagt uafhængigheds bestemmelser i revisorloven og standarder mv. Det er Krydsrevisions praksis at vurdere og kontrollere, om der foreligger uafhængigheds- og interessekonflikter inden Krydsrevision påtager sig en sådan opgave. Krydsrevision kan dog ikke garantere, at alle situationer, hvor der kan foreligge en konflikt straks afdækkes, men Krydsrevision vil bestræbe sig derpå.
5.2 Kunden er forpligtet til, hvis denne bliver opmærksom på mulige interessekonflikter, som kan påvirke ydelsen, straks at gøre Krydsrevision opmærksom herpå.
5.3 Hvis en interessekonflikt identificeres, og Krydsrevision vurderer, at kundens interesse kan varetages tilstrækkeligt sikkert ved iværksættelse af relevante procedurer, vil Krydsrevision drøfte sådanne procedurer med kunden.
6. Honorar og fakturering
6.1 Honorar for ydelserne fastsættes, som beskrevet i aftalebrevet eller særligt tillæg hertil. Moms er ikke inkluderet, medmindre dette fremgår.
6.2 Hvis der ikke i aftalebrevet er indgået særskilt aftale om honoraret, vil honoraret blive beregnet på baggrund af medgået tid, herunder til transport/rejse, samt de til enhver tid gældende timesatser for de partnere og medarbejdere, der har udført arbejdet. Timesatser reguleres årligt.
6.3 Ud over det i pkt. 6.1 nævnte honorar skal kunden betale omkostninger og udlæg, der afholdes i forbindelse med levering af ydelserne. Sådanne omkostninger kan blandt andet omfatter underleverandører, transport, ophold, forplejning, materialer mv.
6.4 Krydsrevisions angivelse af et honorar ved aftaleindgåelse er udtryk for et skøn ud fra de forudsætninger, som parterne har aftalt i aftalebrevet. Selvom der er aftalt et fast honorar er Krydsrevision berettiget til i følgende situationer at beregne honorar for den ekstra tid, som Krydsrevision skal anvende på levering af ydelsen, hvor det viser sig efter aftalens indgåelse, at
- Forudsætningerne for levering af ydelser er ændret, eller
- Forudsætningerne for levering af ydelsen ikke var korrekte eller tilstrækkelige, og
- Omstændighederne kan tilskrives kunden.
6.5 Krydsrevision fakturerer løbende i forbindelse med opfyldelse af kundeaftalen, medmindre andet aftales. Ved for sen betaling forbeholdes ret til tilskrivning af renter som anført på fakturaerne samt rykkergebyrer.
6.6 Krydsrevision fremsender fakturaer elektronisk, medmindre andet aftales. Kunden skal oplyse Krydsrevision den e-mail, hvortil Krydsrevision elektronisk skal sende fakturaer og kontoudtog.
7. Kundeaftalens ophør
7.1 Kunden og Krydsrevision kan til enhver tid opsige kundeaftalen skriftligt, medmindre andet er aftalt i aftalebrevet.
7.2 Krydsrevision kan endvidere opsige kundeaftalen uden varsel, såfremt der konstateres forhold, som medfører, at alle eller en del af ydelserne er i strid med uafhængighedsregler eller andre regler og standarder, som Krydsrevision er underlagt.
7.3 I tilfælde af at kundeaftalen bringes til ophør før dens ordinære udløb, er Krydsrevision berettiget til honorar og betaling af omkostninger for de indtil da leverede ydelser og/eller ikke faktureret tidsforbrug samt påløbne omkostninger og udlæg.
7.4 Bestemmelser i kundeaftalen, der enten udtrykkeligt eller i kraft af deres karakter rækker ud over tidspunktet for ophøret af kundeaftalen, forbliver i kraft også efter kundeaftalens ophør.
7.5 Ved Krydsrevisions fratræden kan Krydsrevision iht. Revisorloven være forpligtet til at afgive oplysninger til en tiltrædende revisor, ligesom tiltrædende revisor kan ønske at få adgang til Krydsrevisions arbejdsdokumentation. Assistance i forbindelse hermed faktureres kunden iht. medgået tid.
8. Fortrolighed
8.1 Krydsrevision og kunden har tavshedspligt med hensyn til alle oplysninger vedrørende den anden parts forhold, så længe oplysningerne er af fortrolig karakter.
8.2 Krydsrevisions interne procedurer sikrer beskyttelse af kundens fortrolige oplysninger, som Krydsrevision erhverver i forbindelse med kundeaftalen. Krydsrevisions partnere, medarbejdere og underleverandører er underlagt tavshedspligt.
8.3 Krydsrevision kan videregive fortrolige oplysninger til underleverandører, i det omgang dette er nødvendigt for dennes udførelse af opgaver for kunden.
8.4 Fortrolighedsforpligtelsen gælder under hensyntagen til regler, som pålægger oplysningspligt i forhold til Krydsrevisions netværk, revisortilsyn eller andre offentlige myndigheder. Fortrolige oplysninger må således videregives, i det omfang, at
- Det er nødvendigt i forbindelse med kvalitetsstyring og -kontrol,
- Det følger af gældende lovgivning, eller
- Krydsrevision bliver pålagt videregivelse af en kompetent myndighed.
Videregivelse skal dog begrænses til det omfang, som er nødvendigt for kvalitetsstyringen og -kontrollen, overholdelse af loven eller kendelsen.
8.5 Krydsrevision må over for tredjemand oplyse om sit engagement med kunden, forudsat at dette ikke indebærer en overtrædelse af fortrolighedsforpligtelsen.
Særligt for erklæringsydelser
8.6 Kunden samtykker til, at Krydsrevision må udveksle oplysninger med udenlandske revisionsfirmaer til brug for de udenlandske revisionsfirmaers levering af ydelser til en af kunden koncernrelateret virksomhed.
Særligt for rådgivnings- og assistanceydelser
8.7 Ydelserne skal behandles fortroligt af kunden.
9. Ansvarsbegrænsning
9.1 Krydsrevision er ansvarlig over for kunden for ydelserne efter dansk rets almindelige regler med de begrænsninger, som fremgår af kundeaftalen.
9.2 Krydsrevision er ikke erstatningsansvarlig for tab, der kan henføres til, at det af kunden leverede materiale mv. er ukorrekt, unøjagtigt eller ufuldstændigt.
9.3 Krydsrevision er ikke erstatningsansvarlig for indirekte tab og følgeskader, herunder driftstab, tidstab, avancetab, datatab, goodwilltab, omdømmetab mv.
9.4 Eventuelle digitale ydelser stilles til rådighed for kunden i kundeaftalens løbetid, som de er og forefindes. Krydsrevision yder ingen garanti for, at digitale ydelser er uden fejl og mangler, eller for at afviklingen heraf
samt opkoblingen hertil vil være uden afbrydelser og fejlfri.
9.5 Krydsrevision påtager sig intet ansvar for eventuelle tab som følge af kundens handlinger eller undladelser baseret på indholdet af digitale ydelser.
Særligt for rådgivnings- og assistanceydelser
9.6 Krydsrevisions erstatningsansvar er begrænset til et beløb, svarende til fem gange Krydsrevisions honorar (ekskl. moms) for en enkeltstående ydelse og fem gange Krydsrevisions honorar (ekskl. moms) de seneste 6 måneder forud for den erstatningsudløsende begivenhed for en løbende ydelse.
9.7 Krydsrevisions erstatningsansvar for digitale ydelser er begrænset til et beløb, svarende til det vederlag (ekskl. moms), kunden har betalt Krydsrevision for de digitale ydelser, de seneste 12 måneder forud for den erstatningsudløsende begivenhed.
Særligt for ydelser, der ikke er revision eller erklæringer med sikkerhed
9.8 Krydsrevision påtager sig ikke ansvar over for tredjemand, der måtte få adgang til ydelsen og/eller leverancen. Kunden skal holde Krydsrevision, Krydsrevisions partnere og medarbejdere skadesløs for ethvert krav, tab, omkostning mv., som Krydsrevision måtte pådrage sig over for tredjemand som følge af kundens misligholdelse af kundeaftalen.
10. Immaterielle rettigheder
10.1 Krydsrevision har og beholder alle ophavsrettigheder og immaterielle rettigheder til programmer, systemer og modeller i overensstemmelse med gældende lovgivning. Sådanne programmer, systemer, metoder og modeller må ikke videregives til tredjemand, uden Krydsrevision har givet skriftlig tilladelse hertil.
Krydsrevision og kunden bevarer hver især samtlige immaterielle rettigheder, der bestod forud for kundeaftalens indgåelse, og ingen part erhverver således ejendomsret til den anden parts forud bestående rettigheder.
10.2 Kunden oppebærer immaterielle rettigheder til leverancen ved kundens endelige betaling til Krydsrevision i henhold til kundeaftalen. I det omfang der i leverancen indgår immaterielle rettigheder, tilhørende Krydsrevision, har kunden en ikke eksklusiv og ikke overdragelig brugsret hertil. Dette pkt. 10.2 gælder ikke digitale ydelser.
10.3 Alle øvrige immaterielle rettigheder, produkter og materialer, mv., som frembringes eller opstår som led i opfyldelse af kundeaftalen, tilfalder Krydsrevision.
11. Opbevaring og destruktion af kundematerialer
11.1 Materiale modtaget fra kunder og revisors egne arbejdspapirer opbevares i min. 5 år efter udløbet af det pågældende regnskabsår.
11.2 Slutprodukter som årsrapporter, revisionsprotokoller og skatteopgørelser udleveres løbende gennem aftaleperioden til kunden. Krydsrevision kan således ikke gøres ansvarlig for kundens manglende opbevaring af disse produkter. Krydsrevision opbevarer dog normalt sådanne produkter fra kundeforholdets begyndelse til kundeforholdets afslutning.
12. Persondata
12.1 I det omfang Krydsrevision i forbindelse med kundeaftalen behandler oplysninger, omfattet af Persondataloven, er Krydsrevision databehandler i persondatalovens forstand og handler alene efter instruks fra kunden, som er dataansvarlig. Databehandleren skal på den dataansvarliges anmodning give den dataansvarlige tilstrækkelige oplysninger til, at denne kan påse, at de nævnte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger er truffet.
12.2 Reglerne i persondatalovens § 41, stk. 3-5, gælder ligeledes for databehandlingen hos Krydsrevision.
12.3 Krydsrevision er i forbindelse med levering af ydelserne berettiget til at antage underdatabehandlere, beliggende såvel inden for som uden for EU/EØS.
12.4 Såfremt kunden har koncernrelationer til udenlandske virksomheder, samtykker kunden til, at Krydsrevision må videregive oplysninger om kundeforhold, leverede ydelser, honorarer, bemanding mv. til Krydsrevisions netværk, såvel inden for som uden for EU/EØS til brug for levering af ydelserne, statistisk behandling, forretningsudvikling og optimering i Krydsrevisions netværk.
12.5 Det er kundens ansvar at sikre, at overgivelse af oplysninger til Krydsrevision og underleverandører, herunder underdatabehandlere, overholder de til enhver tid gældende regler for behandling af personoplysninger.
12.6 Krydsrevision indsamler og opbevarer de personoplysninger om kunden, som er nødvendige af hensyn til lovgivningen og øvrige regler eller er nødvendige for at sikre, at Kunden modtager en professionel og korrekt behandling.
12.7 Krydsrevision videregiver ikke kundens personoplysninger til tredjemand uden kunders samtykke. Dog kan Krydsrevision videregive kundens oplysninger til andre i den udstrækning dette er nødvendigt for, at Krydsrevision kan varetage kundens interesser og levere den aftale ydelse.
13. Hvidvask modforanstaltninger
13.1 Kundeforholdet mellem kunden og Krydsrevision er omfattet af hvidvasklovgivningen. Det indebærer, at Krydsrevision:
- Indhenter oplysninger om identitets- og kontroloplysninger samt kopi af foreviste legitimationsdokumenter ved etablering af kundeforholdet,
- Indhenter dokumentation for og registreringer af transaktioner, der gennemføres som led i en forretningsforbindelse, eller en enkeltstående transaktion,
- I tilfælde af mistanke om at kunden begår hvidvask, vil indhente dokumenter og registreringer vedrørende gennemførte undersøgelser,
- Anvender de indhentede oplysninger om kunden til at opfylde revisors forpligtelser efter hvidvaskloven og ikke til formål som fx markedsføringsformål,
- Kan videregive oplysninger til NSK i tilfælde af mistanke om at kunden begår hvidvask,
- Giver kunden ret til indsigt i de registrerede oplysninger og
- Opbevarer oplysningerne i mindst 5 år, herunder legitimering i mindst 5 år efter ophør af kundeforholdet.
14. Elektronisk kommunikation mv.
14.1 Krydsrevision og kunden accepterer brugen af elektronisk kommunikation (herunder e-mail, portalløsninger eller andet) og de hermed forbundne risici, herunder bl.a. at data kan gå tabt, at meddelelser kan blive forsinket i forhold til afsendelsestidspunktet, eller slet ikke leveres, eller kommer til uvedkommendes kendskab. Hver part er ansvarlig for at beskytte egne systemer og interesser i forbindelse med elektronisk kommunikation.
14.2 Det er Krydsrevisions politik at opretholde et højt sikkerhedsniveau omkring enhver kommunikation, hvad enten den er i brevform eller elektronisk, men Krydsrevision kan dog ikke gøres ansvarlig for fejl, tab, virus, forsinkelse, ødelæggelse mv., som måtte opstå i forbindelse med eller være forårsaget af elektronisk kommunikation og information.
15. Lovvalg og værneting
15.1 Kundeaftalen er underlagt dansk ret bortset fra de danske regler om lovvalg. Enhver uenighed eller tvist, der måtte opstå i forbindelse med kundeaftalen og ydelserne, kan alene indbringes for de danske domstole.